Den korte version: Efter at have set en buk flere gange ved Huset fik jeg onsdag aften d. 24/6 bekræftet at der var en 6-ender, og torsdag aften lykkedes det. Det var så ikke en 6-ender, men en ulige 8-ender. Det var en lille tyk en, 18 kg brækket vægt.


Den længere version: Som beskrevet tidligere tog det 14 jagter af få en gaffelbuk. Jeg havde undervejs i alt dette ikke set noget der helt sikkert var en 6-ender, og det havde jeg jo brug for pga vores kvoteordning. Jeg havde dog i reviret Huset flere gange set bukke i området markeret med den grønne ring på kortet nedenfor når jeg gik tilbage fra engen ved 6.2 i Grusvænget. Enten var det en gaffelbuk eller det var på så lang afstand at jeg ikke klart kunne se hvad det egentlig var. Jeg havde flere gange forsøgt at snige mig tættere på via den røde linje, men blev enten opdaget (ofte var den sammen med en rå, søsteren?, som jeg ikke havde spottet) eller den var bare som sunket i jorden. Græsset og tidslerne var virkelig høje! Nogen gange så jeg den springe rundt i rapsen, tilsyneladende i højt humør.
Efter gaffelbukken havde jeg været dernede nogen gange og bl.a stillet mig på jorden ved den gule prik, men uden at have set bukken, kun råer, eller jeg havde stødt noget. Onsdag aften prøvede jeg så ved den gule plet igen, og pludselig kom der en buk med en stor opsats gående imod mig inde blandt tidsler og andet, tæt på, måske 50 m. Jeg havde heldigvis allerede riflen i skydestokken og kunne efter noget tid konstatere at det var mere end en gaffelbuk. Pulsen steg voldsomt, men der var ingen skudmuligheder da den det meste af tiden var delvist skjult. Til sidst var den så tæt på jeg for første gang nogensinde begyndte at overveje om et skud på bringen ville være en mulighed, alternativet ville være at den gik ind i mig. Pludselig vendte den siden til men jeg kunne kun se bagdelen, og den forsvandt. Jeg ventede så længe at det var ved at være lukketid og besluttede mig for at rykke lidt nordpå rundt om nogen tidsler. Og så skete det, den opdagede mig og forsvandt ind i rapsmarken. Men nu vidste jeg da der var en 6-ender!
Efter en nat i hytten var planen den samme, ned til det gule kryds. Allerede på engen neden for godset stødte jeg en buk, måske gaffelbuk. Den løb smældende længere væk, ned mod Grusvænget. Jeg stod stillede og da den igen essede fik jeg bevæget mig tættere på, noget af tiden kravlende. Den opdagede mig igen og løb længere væk og forsvandt i græsset. Jeg fortsatte men kunne ikke se den. Pludselig var der også en rå derude, der havde opdaget mig. Den trak bukken med sig og de var væk. Pulsen var allerede høj. Senere, henne fra den gule prik så jeg først en rå og lidt senere en (sandsynligvis) gaffelbuk langt væk i retning mod 7.8. Det beroligede mig at det var en gaffelbuk, så måtte 6-enderen være der endnu. Så skete der dog ikke mere de næste par timer og det blev voldsomt varmt, så tilbage til hytten for en lur – det var den dag med de 30 C.
Torsdag aften ville jeg så prøve noget nyt, gik ned til den blå prik hvor jeg lå, sad og stod fra kl. ca. 16 på jorden inde blandt ukrudtet (næsten ingen brændenælder…). Lå, sad og stod fra kl. ca. 16. En rå kom forbi på et tidspunkt; den nåede ind på 15-20 meter inden den opdagede mig. Med en lille time tilbage inden lukketid rejste jeg mig op med riflen klar på skydestokken. Allerede da var pulsen forhøjet, og så, med lidt over en halv time tilbage, stod der pludselig en rå næsten 100 m ude. Pulsen røg en tak højere op, for tænk nu hvis brormand også var der.
Og, så var den der, en buk, en seksender! Delvist skjult. Pulsen var nu voldsom høj. Den bevægede sig essende mod vest, hele tiden delvist skjult. Så stoppede den op lige foran en lille åbning i græsset og jeg var klar over at hvis den tog to skridt frem var det den måske eneste mulighed jeg ville få. Det gjorde den, jeg skød, og den faldt. Hjertet hamrede i brystet på mig, hvad nu hvis den alligevel var løbet lidt, så skal der jo hund på i det høje græs og majsmark? Men den lå på stedet. Fantastisk oplevelse. Først da jeg havde fået den brækket opdagede jeg det var en ulige 8-ender. Velfortjent, synes jeg selv, efter en ihærdig indsats over mange dage.
Og stor tak til alle dem der har ladet mig låne deres revir undervejs. Min kvote er nu opbrugt, så sig til hvis når du vil bruge mit revir.
Erik (Toft), nr 4.
PS: Hvis du undrer dig over hvorfor jeg altid skriver så detaljerede oplæg, så er det til mit eget brug: jeg printer historien og sætter den bag på bukkepladen til når jeg bliver dement og ikke kan huske historien.








